Ministerstwo finansów przygotowało projekt o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzenia Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.
Nowym rozwiązaniem jest podatek (zwany w projekcie „składką”) od reklamy internetowej. Obecnie prowadzone są otwarte konsultacje odnośnie tego projektu.
W uzasadnieniu projektu można przeczytać, że w wyniku „z długofalowych konsekwencji pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie, zaproponowano, by Narodowy Fundusz Zdrowia, z którego finansowane są świadczenia opieki zdrowotnej, zasilić dodatkowymi wpływami, których źródło stanowić będą składki z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej”.
Ile będzie wynosić?
Składka od reklamy internetowej ma wg projektu ma wynosić 5% podstawy wymiaru składki. Będzie ona rozliczana w okresach rocznych, natomiast podstawa wymiaru składki będzie wyliczania w oparciu o liczbę odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy na terytorium Rzeczypospolitej.
Kto zapłaci?
Do odprowadzania składki od reklamy konwencjonalnej będą zobligowani dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące kino, podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawcy, uzyskujący przychody ze świadczenia na terytorium Polski usługi:
- nadawania reklamy w telewizji lub radiu, wyświetlania reklamy w kinie lub umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy ponad kwotę 1 000 000 zł;
- zamieszczania reklamy w prasie ponad kwotę 15 000 000 zł.
Płatnikami składki od reklamy internetowej będą:
- firmy, których przychody bądź skonsolidowane przychody grupy podmiotów, do której należy usługodawca, bez względu na miejsce ich osiągnięcia, przekroczyły w roku obrotowym równowartość 750 mln euro.
- będą firmy, których przychody z tytułu świadczenia usług reklamy internetowej na terenie Polski, przekroczyły w roku obrotowym równowartość 5 mln euro.
Od kiedy?
Planowany termin wejścia w życie projektu ustawy to 1 lipca 2021 r.