Wiążąca Informacja Stawkowa ma być gwarancją dla podatników, że dla sprzedawanych przez nich towarów, bądź usług, została zastosowana właściwa stawka VAT według klasyfikacji CN dla towarów lub PKWiU dla usług. WIS weszła w życie z dniem 1 listopada 2019 roku. Jednak tak naprawdę w przypadku większości zapytań stawała się wiążąca nie wcześniej niż z dniem 1 lipca 2020 roku, czyli dopiero od momentu, kiedy zaczęła obowiązywać nowa matryca VAT. Dzięki niej mieliśmy widzieć czarno na białym, jaka stawka nas obowiązuje w przypadku świadczenia danej usługi czy dostawy towaru. Jednak jak to w naszym kraju bywa, rzeczywistość pokazuje, że nie jest tak różowo. Choć możemy dostarczyć próbki np. towaru w celu ograniczenia ryzyka niewłaściwej klasyfikacji, to w ramach zapytania WIS nie dowiemy się już na przykład, czy dana usługa bądź dostawa towaru podlega pod zwolnienie z VAT (WIS z 27 maja 2020 r., nr 0112-KDSL2-2.450.7.2019.3.AWA). Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że o ile próbkę towarów możemy dostarczyć, tak próbki usługi już raczej nie. A to przecież usługi najczęściej ulegają zmianie, a ich opis z natury będzie bardziej ogólny. Tym bardziej teraz, w czasie COVID-19, kiedy charakter usług często dynamicznie ulega zmianie.Ten problem ma kolosalne znaczenie na przykład biorąc pod uwagę przejście z usług stacjonarnych na wersję online. Pojawia się pytanie, na ile WIS w takiej sytuacji nas chroni. Niestety bowiem może się zdarzyć, że WIS wydane dla usług przestanie być wiążące w sytuacji, kiedy nieprecyzyjnie opiszemy usługę, bądź charakter jej świadczenia ulegnie z czasem zmian.