E-COMMERCE – zmiany w handlu elektronicznym 2021

Ministerstwo Finansów pracuje nad kolejnymi zmianami. Tuż obok slim VAT i estońskiego CITu powstanie nowe rozwiązanie, które wprowadzi w Polsce przepisy unijne dotyczące handlu elektronicznego. To tzw. VAT e-commerce.

Na przestrzeni lat doszło do skokowego wzrostu handlu zagranicznego, a w ostatnim czasie w związku z pandemią COVID19 trend ten się nasilił. W obecnych czasach e-commerce stanowi  duże udogodnienie dla konsumentów.

Wejście w życie nowych przepisów planowane jest na 1 lipca 2021. Głównym celem pakietu VAT e-commerce jest ograniczenie oszustw związanych z VAT i uszczelnienie poboru podatku. Mimo, że w głównej mierze ten projekt kojarzy się z gigantami takimi jak Google czy Facebook, to obejmuje również przepisy zmieniające np. zasady importu towarów.

Wprowadzone zostaną także nowe definicje „wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość” oraz „sprzedaży na odległość towarów importowanych z państw trzecich”.

Co zmieni się w ramach projektu?

  • Zostanie usunięty zapis o zwolnieniu z VAT importu towarów o wartości nieprzekraczającej 22 EUR. Dzięki temu mają być wyrównane szanse u przedsiębiorców, którzy konkurują z podmiotami z państw trzecich w handlu elektronicznym.
  • odejście od dotychczasowego modelu sprzedaży wysyłkowej – ujednolicenie limitu do rejestracji VAT na terenie całej UE do kwoty 10 000 euro netto (obecnie waha się od 35 000 do 100 000euro)
  • powstanie punkt kompleksowej obsługi VAT-OSS – “One Stop Shop”- polega na rozszerzeniu tzw. małego punktu kompleksowej obsługi “VAT-MOSS”, (MOSS – ta procedura umożliwia deklarowanie i rozliczanie VAT z tytułu określonych transakcji o charakterze transgranicznym w państwie członkowskim siedziby (identyfikacji) usługodawcy za pośrednictwem dedykowanego portalu internetowego, bez konieczności rejestrowania się i wykonywania tych obowiązków w kraju usługobiorcy) znanego części podatników świadczącym usługi telekomunikacyjne, nadawcze czy drogą elektroniczną.

Zapowiadane zmiany mają przede wszystkim uszczelnić przepisy VAT regulujących sektor e-commerce oraz poprawić konkurencyjność przedsiębiorstw unijnych. Wprowadzane zmiany dotyczyć będą wszystkich przedsiębiorców sprzedających towary lub świadczących usługi online na rzecz konsumentów w UE, jak również platform, które taką sprzedaż umożliwiają.