Zakładając firmę nie zawsze dysponujemy środkami finansowymi na zakup samochodu. Dobrym rozwiązaniem jest zatem przepisanie samochodu prywatnego na majątek firmy.
W pierwszej kolejności należy sporządzić oświadczenie o przekazaniu majątku do firmy. Elementy oświadczenia:
- dane podatnika
- miejscowość i data
- oświadczenie, że jest się właścicielem lub współwłaścicielem samochodu
- data przekazania samochodu do firmy
- informacja o wartości początkowej pojazdu
Wzór takiego oświadczenia jest w zakładce Do pobrania.
Następie należy wprowadzić samochód na ewidencję środków trwałych. Auto powinno być kompletne i zdatne do użytkowania oraz stanowić własność lub współwłasność przedsiębiorcy, a przewidywany okres użytkowania do celów działalności gospodarczej jest dłuższy niż jeden rok.
Wartość początkowa
Należy pamiętać również o ustaleniu wartości początkowej samochodu. Będzie do tego potrzebny dokument zakupu (faktura VAT, rachunek, umowa). W przypadku braku dowodu zakupu wartość początkową należy ustalić w oparciu o ceny rynkowe.
Warto pamiętać, że jeśli przedsiębiorca jest współwłaścicielem auta to za wartość początkową przyjmuje część ceny zakupu auta – zgodnie z procentem współwłasności.
Amortyzacja – jaką stawkę amortyzacji wybrać?
Kolejnym krokiem jest dobranie odpowiedniej metody amortyzacji samochodu. Mamy do wyboru amortyzację:
– jednorazową – jeśli wartość początkowa samochodu nie przekracza kwoty 10.000 zł,
– liniowa podstawowa – według stawki amortyzacji 20% w skali roku ,
– liniowa dla aut używanych – według stawki amortyzacyjnej 40% (warunek: auto przez poprzedniego właściciela musiało być używane co najmniej przez 6 miesięcy).
Do kosztów związanych z eksploatacją samochodu zalicza nie tylko wydatki poniesione na zakup paliwa, ale również: na wymianę opon, płynów i olejów, naprawy i części zamienne, wydatki na myjnię, diagnostykę i przeglądy okresowe.
Odliczenie VAT 100% lub 50%
Jeżeli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT samochód jest używany wyłącznie do celów służbowych konieczne będzie:
- zgłoszenie samochodu do US na druku VAT-26,
- prowadzenie szczegółowej kilometrówki dla celów VAT
- wprowadzenie regulaminu (zasad) użytkowania pojazdu w firmie.
Pozwoli to na odliczenie 100% VAT od wydatków eksploatacyjnych, w tym również od paliwa oraz ująć 100% wartości netto w koszty podatkowe,
Jeśli nie chcemy tylu formalności, to od nabycia samochodu, wydatków eksploatacyjnych i zakupu paliwa będzie można odliczyć 50% podatku VAT, a 75% w koszty podatkowe. W takim przypadku nie trzeba zgłaszać pojazdu do US, prowadzić kilometrówki i wprowadzać regulaminu.