Leasing samochodów w „Polskim Ładzie” – koniec z korzystnym wykupem prywatnym aut.

Zmiany w ramach Polskiego Ładu zlikwidują możliwość atrakcyjnego wykupu prywatnego z leasingu.

Jak jest obecnie?

Mając samochód w leasingu mamy dwie opcje wykupu: na firmę i do majątku prywatnego. Największym powodzeniem cieszy się ta druga opcja ponieważ jeśli poczekamy pół roku ze sprzedażą takiego auta, od momentu jego wykupu, to możemy sprzedać taki samochód bez opodatkowania wartości sprzedaży podatkiem VAT i czy podatkiem dochodowym. Pamiętać należy, że wartość wydatku dotyczącego wykupu nie można w takim wypadku zaliczyć do kosztów, nie odliczymy również VAT z faktury dokumentującej taki wykup.

Co się zmieni od nowego roku?

Polski Ład zlikwiduje powyższe rozwiązanie. Od 2022 r. jeżeli przedsiębiorca postanowi sprzedać samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego by nie płacić od tej transakcji podatku dochodowego będzie musiało upłynąć 6 lat (licząc od ostatniego dnia miesiąca wykupu).

Pamiętaj! Jeżeli wykupujesz samochód na firmę i jesteś podatnikiem VAT to odliczymy 50% VATu lub 100% jeżeli prowadzisz ewidencję przebiegu pojazdu oraz zaliczymy ratę w koszty w odpowiedniej proporcji(w zależności czy samochód jest wykorzystywany na cele mieszane czy wyłącznie na cele firmowe)

Drugą kolejną zmianą jest wyższy VAT. Dotychczas w razie sprzedaży przedsiębiorca opłacał VAT od wartości raty wykupowej, która często wynosiła np. 1 proc. wartości przedmiotu umowy. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie musiał zapłacić VAT od wartości rynkowej np. samochodu.

WAŻNE! Nowe przepisy będą obowiązywać także względem umów już zawartych, które skończą się po 1 stycznia 2022 r. Wykupując auto z leasingu do końca 2021 r. unikniemy płacenia podatku.

Czy da się obejść przepisy?

Jest nadzieja ponieważ możemy samochód darować osobie z tzw. zerowej grupy podatków i darowizn tj.: rodzicom dzieciom czy małżonkowi o ile nie mamy wspólnoty majątkowej. W tej sytuacji nie ma podatku od darowizny ale należy pamiętać by wypełnić formularz zgłaszającego darowiznę.

Rozwiązanie może nie jest idealne ale warto wiedzieć o takiej opcji.

Zaostrzenie przepisów wpłynie niestety na atrakcyjność leasingu zwłaszcza że nie dotyczy tylko samochodów ale maszyn i urządzeń. Dla większości leasing przestanie być po prostu opłacalny. Przedsiębiorcy zaczną szukać innych bardziej korzystnych form finansowania jak kredyt czy najem lub po prostu zakup za gotówkę.

Polski Ład czy nieład?

To już ostatnia prosta – Sejm odrzucił poprawki Senatu, a więc Polski Ład będzie obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. Nie cichną więc komentarze w tej sprawie ze strony przedsiębiorców i księgowych. Zbliżający się koniec roku jest kluczowym momentem dla właścicieli firm do podjęcia zmian. Przedsiębiorcy prowadzący JDG rozważają zmiany począwszy od przejścia na spółkę z o.o. po zmianę formy opodatkowania na ryczałt ze względu na obniżone stawki.

Przypomnijmy, że na dzień dzisiejszy podatnik prowadzący działalność gospodarczą opłaca zryczałtowaną składkę zdrowotną która wynosi 9% (381,81 zł), którą może odliczyć od podatku w wysokości 7,75% podstawy wymiaru. Po wejściu w życie zmian składka zdrowotna będzie wynosić 9% liczona od dochodu i bez możliwości jej odliczenia.

Na pewno mocno pokrzywdzoną grupą są liniowcy – tutaj stała wysokość podatku 19% zostanie podniesiona o wartość kolejnej daniny 4,9% zwanej składką zdrowotną (bez możliwości jej odliczenia). Daje to łącznie 23,9% podatku miesięcznie. Jednakże dla przedsiębiorców będących na skali podatkowej też nie jest kolorowo – 17% podatku plus 9%.

Wszystko to wpłynie zapewne na powstanie nowych obowiązków względem ZUS. Bowiem składka zdrowotna jest liczona od dochodu więc powstanie konieczność raportowania tych informacji do ZUS. Kolejną ważną zmianą wprowadzaną przez MF jest termin zapłaty składek ZUS zdrowotnych i społecznych do 20 dnia miesiąca.

Natomiast jeżeli w danym miesiącu podatnik nie wykazuje dochodu (lub jest on niższy niż minimalne wynagrodzenie), składkę oblicza się od kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Polski Ład zakłada zwiększenie kwoty wolnej od podatku dla wszystkich osób stosujących zasady ogólne, czyli skalę podatkową. Nowa kwota wolna ma wynieść 30 000 zł.

Podatnicy opodatkowani wg skali będą mieć dodatkowo podniesiony próg podatkowy do 120.000 zł. Będzie możliwość również skorzystania z tzw. ulgi dla klasy średniej, jeśli dochód w danym roku wynosi pomiędzy 68.412 zł a 133.692 zł. Wyższa kwota wolna, podwyższony próg skali podatkowej i ulga dla klasy średniej mają zneutralizować brak możliwości odliczenia od dochodu składki zdrowotnej oraz obliczanie jej od dochodu.

A jak to wszystko wygląda u ryczałtowców?
Przedsiębiorcy korzystający z ryczałtu będą płacić zryczałtowaną składkę zdrowotną w wysokości zryczałtowanej, obliczanej od 60%, 100% lub 180% podstawy wymiaru (przeciętnego wynagrodzenia), w zależności od wysokości rocznych przychodów tj.:

Kolejną możliwością jest opcja skorzystania z niższych stawek podatku. Wysokość stawki zależy od rodzaju działalności, z której osiągane są przychody. I tak np. dla lekarzy z 17% do 14% i dla informatyków z 15% do 12%.
Nie ma dobrych rozwiązań – wybieramy mniejsze zło. Ważne by dokonać dobrej kalkulacji i wybrać dla siebie najlepszą opcję. Ale wszystkich, niezależnie od formy opodatkowania, w mniejszym lub większym stopniu dotknie obniżka dochodów netto.

Spółka z o.o szansa czy pułapka?

Od kiedy Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt Polskiego Ładu wielu przedsiębiorców, (zwłaszcza Ci rozliczającym się podatkiem liniowym PIT 19%.) zastanawia się jak uciec przed planowanymi zmianami. Jedną z nich jest założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przypomnijmy, że największą zmianą jest obliczenie składki zdrowotnej 9% od dochodu oraz brak możliwości jej odliczenia od podatku. Obecnie przedsiębiorcy płacą 381,81 zł miesięcznie. Większość tej kwoty (7,75% składki zdrowotnej) odliczają od PIT. Stracą na tym lepiej zarabiający przedsiębiorcy będący na skali, a praktycznie wszyscy, którzy są na 19% podatku liniowym.

Pamiętaj!

  • Zmieniając formę biznesu na spółkę z o.o. składkę zdrowotną zapłacimy tylko gdy spółka będzie jednoosobowa. Nie ma takiego obowiązku gdy jest przynajmniej 2 wspólników
  • Założona nowa spółka, a także ta, która ma do 2 mln euro rocznych przychodów, zapłaci tylko 9 % CIT
  • Podwójne opodatkowanie w sytuacji wypłaty zysku spółki (dywidendy) – żeby wypłacić zarobione pieniądze, należy najpierw opłacić podatek CIT w wysokości 9% (preferencyjny), a później od podziału zysku – kolejne 19%. Oczywiście nie musimy tego robić – pozostawiając zysk w spółce unikniemy jednego opodatkowania
  • Najkorzystniej jest zlikwidować obecną firmę rozliczającą się podatkiem PIT i założyć nową spółkę z o.o. Jest to istotne ponieważ Jeśli spółka z o.o. powstanie wskutek przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, to w pierwszych dwóch latach nie będzie mógł płacić 9 % CIT

A co z majątkiem firmy?

  • JDG i spółka z o.o. mogą funkcjonować równolegle. Majątek jednoosobowego biznesu można stopniowo sprzedawać spółce. Wtedy nie traci się prawa do 9 % CIT.

Przykład:

Programista mający JDG może go zlikwidować w grudniu i od stycznia działać w formie spółki z o.o. z 9 % CIT. Trzeba jedynie uważać na firmowy majątek powyżej 10 tys. euro. Jeśli zostanie wniesiony aportem, straci na dwa lata prawo do preferencji. Lepiej sprzedać go nowej spółce.

Taką decyzję na pewno warto skalkulować. Należy pamiętać też o obowiązkach jakie niesie z sobą założenie spółki z o .o. – począwszy od kapitału zakładowego (min. 5000 zł) poprzez prowadzenie pełnej księgowości, a skończywszy na corocznym sprawozdaniu finansowym.

Losy Polskiego Ładu nadal się ważą. Rząd zastanawia się nad złagodzeniem propozycji składki zdrowotnej. Mogłaby wynosić nie 9 % a  tylko 3% od dochodu. Jednakże nikt oficjalnie tej informacji nie potwierdza.

Polski Ład: Zmiana zasad naliczania składki zdrowotnej w 2022 roku

Zmiany przedstawione przez Ministertstwo Finansów zakładają utrzymanie składki zdrowotnej na poziomie 9%. Jednakże zgodnie z nowym projektem zniknie możliwość odliczenia składki zdrowotnej od podatku. Jest to jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian i uderzy przede wszystkim w przedsiębiorców.

Kolejną niekorzystną zmianą dla przedsiębiorców jest zmiana podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Obecnie jest ona stałą i wynosi 381,81 zł, lecz po zmianach będzie liczone 9% od dochodu. Będzie to o tyle problematyczne, iż faktury są wystawiane do 15-ego kolejnego miesiące więc jak przedsiębiorca ma wyliczyć sobie do 10ego dochód jak nie otrzymał wszystkich faktur??

Kogo zmiany dotyczą:

Podstawą wymiaru składki będzie dochód faktycznie osiągnięty dla przedsiębiorców opłacających:

  • podatek dochodowy według skali podatkowej,
  • podatek liniowy – 19% PIT,
  • podatek dochodowy z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (art. 30ca ustawy PIT).

Niektórzy przedsiębiorcy mogą uciec się założenia spółki z o.o (lub komandytowo-akcyjnej)  lecz warto wiedzieć, że tu również zajdą zmiany. Od wynagrodzenia prezesa również będzie liczona składka zdrowotna 9% od dochodu bez możliwości jej odliczenia. Zatem przed planowaną zmianą warto przeanalizować wszystkie plusy i minusy.

Zmiany również będą dla ryczałtu. Projekt ustawy planuje składkę zdrowotną w wysokości jednej trzeciej stawki ryczałtu. Co to znaczy? Ryczałtowiec na 15% , będzie opłacał składkę zdrowotną w wysokości 5% (1/3 z 15%) przychodu, czyli łącznie jego obciążenia wyniosą 20%. Co ważne, nie będzie minimalnej składki zdrowotnej na ryczałcie.

Zmiany będą również wśród przedsiębiorców opodatkowanych kartą podatkową. Dotyczyć będzie to przede wszystkim takich  zawodów jak kosmetyczka, budowlaniec, fryzjer czy taksówkarz. Z nowym rokiem składka zdrowotna będzie wynosić 9% od średniego wynagrodzenia – oczywiście bez możliwości odliczenia jej od podatku.

Wśród pracowników na etacie brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej zostanie zrekompensowany nową kwotą wolną oraz ulgą klasy średniej(dotyczy osób osiągających przychody ze stosunku pracy do kwoty 133 692 zł w skali roku). Szkoda że dla osób prowadzących działalność gospodarczą czy samozatrudnionych nikt już nie przewidział takiej rekompensaty – będzie to dla nich duży koszt.

Prywatny samochód w firmie…

Zakładając firmę nie zawsze dysponujemy środkami finansowymi na zakup samochodu. Dobrym rozwiązaniem jest zatem przepisanie samochodu prywatnego na majątek firmy.

W pierwszej kolejności należy sporządzić oświadczenie o przekazaniu majątku do firmy. Elementy oświadczenia:

  • dane podatnika
  • miejscowość i data
  • oświadczenie, że jest się właścicielem lub współwłaścicielem samochodu
  • data przekazania samochodu do firmy
  • informacja o wartości początkowej pojazdu

Wzór takiego oświadczenia jest w zakładce Do pobrania.

Następie należy wprowadzić samochód na ewidencję środków trwałych. Auto powinno być kompletne i zdatne do użytkowania oraz stanowić własność lub współwłasność przedsiębiorcy, a przewidywany okres użytkowania do celów działalności gospodarczej jest dłuższy niż jeden rok.

Wartość początkowa

Należy pamiętać również o ustaleniu wartości początkowej samochodu. Będzie do tego potrzebny dokument zakupu (faktura VAT, rachunek, umowa). W przypadku braku dowodu zakupu wartość początkową należy ustalić w oparciu o ceny rynkowe.

Warto pamiętać, że jeśli przedsiębiorca jest współwłaścicielem auta to za wartość początkową przyjmuje część ceny zakupu auta – zgodnie z procentem współwłasności.

Amortyzacja – jaką stawkę amortyzacji wybrać?

Kolejnym krokiem jest dobranie odpowiedniej metody amortyzacji samochodu. Mamy do wyboru amortyzację:

– jednorazową – jeśli wartość początkowa samochodu nie przekracza kwoty 10.000 zł,

– liniowa podstawowa – według stawki amortyzacji 20% w skali roku ,

– liniowa dla aut używanych – według stawki amortyzacyjnej 40% (warunek: auto przez poprzedniego właściciela musiało być używane co najmniej przez 6 miesięcy).

Do kosztów związanych z eksploatacją samochodu zalicza nie tylko wydatki poniesione na zakup paliwa, ale również: na wymianę opon, płynów i olejów, naprawy i części zamienne, wydatki na myjnię, diagnostykę i przeglądy okresowe.

Odliczenie VAT 100% lub 50%

Jeżeli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT samochód jest używany wyłącznie do celów służbowych konieczne będzie:

  • zgłoszenie samochodu do US na druku VAT-26,
  • prowadzenie szczegółowej kilometrówki dla celów VAT
  • wprowadzenie regulaminu (zasad) użytkowania pojazdu w firmie.

Pozwoli to na odliczenie 100% VAT od wydatków eksploatacyjnych, w tym również od paliwa oraz ująć 100% wartości netto w koszty podatkowe,

Jeśli nie chcemy tylu formalności, to od nabycia samochodu, wydatków eksploatacyjnych i zakupu paliwa będzie można odliczyć 50% podatku VAT, a 75% w koszty podatkowe. W takim przypadku nie trzeba zgłaszać pojazdu do US, prowadzić kilometrówki i wprowadzać regulaminu.

 

Ulga na Internet

Zeznanie podatkowe za 2020 r. możemy składać 15 lutego do 30 kwietnia 2021 r. Podatnicy mogą skorzystać z różnych ulg w tym za internet. Kwota do odliczenia może wynieść nawet 760 złotych, wystarczy wykazać dokumenty potwierdzające  poniesienie danego wydatku w 2020 roku.

Należy pamiętać, że dowodem poniesienia wydatku na  internet jest  dokument, który jednoznacznie je potwierdzi. Mając zbiorczą fakturę np. za telewizję, telefon i internet wystarczy wyszczególnić odpowiednią pozycję. Faktura powinna zawierać nasze dane oraz sprzedawcy, rodzaj usługi i kwotę zapłaty.

Z ulgi na internet mogą skorzystać osoby, które wypełniają zeznania podatkowe PIT-37, PIT-36, PIT-28, i które w minionym roku poniosły koszty na korzystanie z internetu. Każdy podatnik może odliczyć do 760 złotych w roku podatkowym.

Ważne !

Ulga na internet przysługuje podatnikowi tylko przez dwa kolejne, następujące po sobie lata.

Zatem jeżeli odliczyliśmy ulgę np. przed 2010 rokiem i zrobiliśmy to dwa razy to nie będziemy mogli odliczyć ponownie ulgi internetowej. Przepisy w tym zakresie nie dopuszczają wyjątków, a ulgi internetowej nie można rozdzielać. Oznacza to, że można skorzystać z niej tylko w kolejno po sobie następujących dwóch latach, jeżeli więc odliczyliśmy ulgę internetową tylko raz, np. kilka lat temu – nie ma już możliwości ponownego odliczenia ulgi. Nie ma zatem możliwości skorzystania z ulgi np. w bieżącym 2021 roku, a następnie dopiero w 2024 roku.

Składka od reklamy – kolejny nowy podatek

Ministerstwo finansów przygotowało projekt o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzenia Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Nowym rozwiązaniem jest podatek (zwany w projekcie „składką”) od reklamy internetowej. Obecnie prowadzone są otwarte konsultacje odnośnie tego projektu.

W uzasadnieniu projektu można przeczytać, że w wyniku „z długofalowych konsekwencji pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie, zaproponowano, by Narodowy Fundusz Zdrowia, z którego finansowane są świadczenia opieki zdrowotnej, zasilić dodatkowymi wpływami, których źródło stanowić będą składki z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej”.

Ile będzie wynosić?

Składka od reklamy internetowej ma wg projektu ma wynosić 5% podstawy wymiaru składki. Będzie ona rozliczana w okresach rocznych, natomiast podstawa wymiaru składki będzie wyliczania w oparciu o liczbę odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy na terytorium Rzeczypospolitej.

Kto zapłaci?

Do odprowadzania składki od reklamy konwencjonalnej będą zobligowani dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące kino, podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawcy, uzyskujący przychody ze świadczenia na terytorium Polski usługi:

  • nadawania reklamy w telewizji lub radiu, wyświetlania reklamy w kinie lub umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy ponad kwotę 1 000 000 zł;
  • zamieszczania reklamy w prasie ponad kwotę 15 000 000 zł.

Płatnikami składki od reklamy internetowej będą:

  • firmy, których przychody bądź skonsolidowane przychody grupy podmiotów, do której należy usługodawca, bez względu na miejsce ich osiągnięcia, przekroczyły w roku obrotowym równowartość 750 mln euro.
  • będą firmy, których przychody z tytułu świadczenia usług reklamy internetowej na terenie Polski, przekroczyły w roku obrotowym równowartość 5 mln euro.

Od kiedy?

Planowany termin wejścia w życie projektu ustawy to 1 lipca 2021 r.

Likwidacja firmy

Trudna sytuacja pandemiczna oraz przedłużenie obostrzeń powoduje u wielu przedsiębiorców konieczność zamknięcia firmy. Dobrze, gdy proces likwidacji jest zaplanowany z wyprzedzeniem, ponieważ dobrze by na dzień zamknięcia firmy nie było aktywnych umów z innymi przedsiębiorcami. Aby likwidacja przebiegła poprawnie należy trzymać się konkretnych procedur. Oto kilka podstawowych kroków dla JDG:

  1. Złożenie wniosku w CEiDG-1
  2. Wyrejestrowanie z ZUS
  3. Sporządzenie remanentu likwidacyjnego
  4. Gdy jesteś VAT-owcem należy zgłosić wykreślenie z podatników VAT

Złożenie wniosku w CEiDG-1

Pierwszym krokiem jest zgłoszenie likwidacji firmy. W tym celu należy wypełnić wniosek CEiDG-1. Mamy na to 7 dni od daty faktycznego zaprzestania działalności. Wniosek możemy złożyć elektronicznie, osobiście w Urzędzie Miasta/Gminy lub pisemnie (list polecony z podpisem poświadczonym notarialnie) za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Wyrejestrowanie z ZUS

Na podstawie zgłoszenia do CEiDG przedsiębiorca jest  automatycznie wyrejestrowany jako płatnik ZUS ZWPA. Należy jednak pamiętać o wyrejestrowaniu siebie (przedsiębiorcy) z ubezpieczeń społecznych  na druku ZUS ZWUA a członków rodziny na druku ZUS ZCNA.

Sporządzenie remanentu likwidacyjnego

Majątek który pozostanie w firmie podlega opodatkowaniu dlatego też warto go sprzedać. W sytuacji utylizacji należy pamiętać o sporządzeniu odpowiedniej dokumentacji.

Kolejnym ważnym krokiem jest sporządzenie spisu z natury dla potrzeb odprowadzenie podatku dochodowego. Powinien on zawierać wszystkie środki trwałe pozostające w firmie w momencie likwidacji np. wyposażenie, jak również składniki majątku nieumieszczone w ewidencji np. towary handlowe, materiały, półprodukty, odpady.

Należy zgłosić do Urzędu Skarbowego zamiar wykonania spisu na przynajmniej 7 dni przed jego wykonaniem.

W sytuacji gdy przedsiębiorca nie wykazuje żadnych składników majątku wówczas sporządza się remanent likwidacyjny zerowy.

Likwidacja wyposażenia w przedsiębiorstwie może dotyczyć sprzedaży, utylizacji bądź przekazania majątku firmy na cele prywatne.

Przedsiębiorca, likwidując działalność, w której była użytkowana kasa fiskalna, powinien wykonać szereg czynności. Warto z nimi również się zapoznać.

Pomimo likwidacji przedsiębiorstwa, wszystkie dokumenty podatkowe oraz ubezpieczeniowe firmy należy przechowywać przez okres 5 lat. 

Gdy jesteś VAT-owcem należy zgłosić wykreślenie z podatników VAT

W sytuacji, gdy przedsiębiorca był czynnym podatnikiem VAT należy zgłosić skreślenie z listy podatników. W tym celu należy złożyć formularz VAT-Z (wyrejestrowanie z VAT-u). Kolejny krok to przygotowanie remanentu dla celów VAT. Przedsiębiorca nie zgłasza zamiaru wykonaniu spisu do Urzędu Skarbowego, lecz dołącza dokument do ostatniej deklaracji VAT-7.

Zmiany w podatkach 2021

Mamy już rok 2021, ale jakie czekają nas zmiany w podatkach? Pojawią się nowe, niektóre wzrosną a opłaty będą wyższe. Mamy też kilka pozytywnych zmian podatkowych takich jak estoński CIT czy slim VAT, ale sprawdźmy najpierw zmiany przez które sięgniemy głębiej do kieszeni. Oto one:

  • opodatkowanie podatkiem CIT spółek komandytowych i jawnych

W roku 2020 spółki komandytowe i jawne nie były podatnikami podatku CIT – podatnikami podatków dochodowych są natomiast wspólnicy tych spółek. Od nowego roku wszystkie spółki komandytowe oraz niektóre spółki jawne (które mają siedzibę lub zarząd na terytorium RP) będą musiały opodatkowywać swoje dochody według zasad określonych w ustawie o CIT. Spółki komandytowe i jawne (które nie ujawnią wspólników) zapłacą CIT według stawki 9% lub 19%. Wspólnicy zapłacą zasadniczo 19% jak od dywidendy.

  • podatek handlowy

Zwany inaczej również podatkiem od supermarketów lub od sprzedaży detalicznej – dotyczy sklepów wielkopowierzchniowych. Przewidziane dwie stawki podatku od sprzedaży detalicznej:

-0,8% – liczony od nadwyżki ponad 17 mln zł, jeśli w danym miesiącu jego przychody nie przekroczyły 170 mln zł

-1,4% proc. w przypadku, gdy przekroczy limit 170 mln zł.

  • podatek od cukru

Od nowego roku przedsiębiorcy zapłacą nowy podatek od cukru. Pobierana będzie od napojów słodzonych (w większości gazowane) oraz posiadających kofeinę lub taurynę . Podatek składa się z dwóch części, naliczanych na każdy 1 litr napoju.

-50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej,

-10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna).

I tak np. cena napoju Hoop Cola( butelka 2l) wzrośnie o ok. 45%.

  • opłata „małpkowa”

Od 2021 r. prowadzona jest opłata od „małpek” (alkoholu w opakowaniach do 300 ml) w wysokości 25 zł od 1 litra 100-procentowego alkoholu.

  • ograniczenie ulgi abolicyjnej

Na początek przypomnijmy, że ulga abolicyjna to umorzenie określonej części bądź całości podatku w określonych sytuacjach. Teraz najczęściej używana jest w kontekście rozliczania podatku w przypadku dochodów uzyskiwanych za granicą. Te zazwyczaj przekraczają kwotę 8 tys. zł. Ulga abolicyjna będzie przysługiwać tylko do 1360 zł. Ograniczenie ulgi abolicyjnej spowoduje, że osoby pracujące w niektórych krajach będą musiały zapłacić w Polsce różnicę między podatkiem w Polsce, a tym zapłaconym w innym kraju np. w Irlandii czy Wielkiej Brytanii.

  • podwyżki podatku od nieruchomości

Ten rodzaj podatku dotyczy każdego kto posiada nieruchomość. Inflacja, która szybko rośnie jest główną przyczyną tego wzrostu. W 2021 r. należy się spodziewać podwyżki o 3,9% ( w roku 2020 wyniosła ona tylko 1,8%)

  • podatek od deszczu

Ustawa o Prawie wodnym wskazuje, że podatek od deszczówki zapłacą właściciele nieruchomości o powierzchni co najmniej 3500 m2 z 70 proc. Jeżeli właściciel nieruchomości nie wprowadził takiego rozwiązania, musi zapłacić 50 gr za 1m2. W praktyce będzie to 20 razy więcej niż ocenie.

  • wyższa opłata od posiadania psa

Jest to kolejna opłata, która wzrośnie. Zapłacimy nie więcej niż  130,30 zł rocznie za jednego psa, a więc o prawie 5 zł więcej niż w tym roku. W 2020 r. stawka maksymalna opłaty od posiadania psa wynosiła 125,40 zł.

  • podatek od plastiku

Kraje UE zobowiązane będą ponosić opłatę za niepoddawane recyklingowi plastików. Nowa opłata naliczana będzie na podstawie całkowitej masy niepoddanych recyklingowi odpadów, stanowiących opakowania z tworzyw sztucznych. Stawka za każdy kilogram będzie się kształtować 0,80 euro (800 euro za tonę) niepoddanych recyklingowi odpadów.

  • podatek od środków transportowych

Właściciele samochodów ciężarowych (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony) oraz autobusów zapłacą więcej o 3,9 proc. Przykładowo w Warszawie właściciel samochodu ciężarowego o masie do 5,5 tony zapłaci w 2021 r. maksymalnie 880,76 zł podatku, czyli o 33,06 zł więcej niż w 2020 r.

  • zmiany w VAT od zakupów na chińskich portalach

Zmiana w VAT dotycząca zakupów na AliExpress, Wish, Amazon i eBay wejdzie w życie od 2021 zł. Wszystkie zakupy zostaną objęte VAT. Teraz unijny fiskus nie otrzymuje podatku od towarów, które konsumenci z UE zamawiają na AliExpress, Wish, Amazon i eBay. Powodem jest to, że w zdecydowanej większości krajów UE import towarów w przesyłkach o wartości do 22 euro jest zwolniony z VAT (w Polsce to zwolnienie nie jest już stosowane). Nieuczciwi sprzedawcy nadużywają tego zwolnienia i nie odprowadzają podatku również od droższych paczek, zaniżając ich wartość.

Terminy rozliczeń dla przedsiębiorców za 2020r.

Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, a tym samym gorący okres dla przedsiębiorców związanym ze złożeniem zeznania podatkowego z osiągniętych dochodów. Rodzaj złożonego PIT-u zależy od tego w jaki sposób prowadzimy działalność oraz jaką mamy formę opodatkowania. Poniżej przedstawiam rodzaje PIT-ów:

  •   PIT-28 – ryczałt ewidencjonowany

Ten rodzaj deklaracji jest przeznaczony dla tzw. ryczałtowców czyli przedsiębiorców, którzy opodatkowują swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (PPE)

Termin złożenia deklaracji za 2020 r. to 2 marca 2021 r.

  •  PIT-36 – podatek podatkowa

Jest deklaracją najczęściej składaną przez podatników. Korzystają oni z formy opodatkowania wg skali podatkowej. Pierwszy próg to 17%, drugi próg to 32% liczony od nadwyżki nad dochodem 85 528 zł. Na tej deklaracji możemy rozliczyć się razem z małżonkiem i wykazać inne przychody np. na etacie.

Termin złożenia deklaracji za 2020 r. to 30 kwietnia 2021 r.

  •  PIT-36L – podatek liniowy

Ta deklaracja jest dla przedsiębiorców opodatkowującym swoją działalność podatkiem liniowym 19% bez względu na wartość przychodu. Nie można się tutaj rozliczyć razem z małżonkiem.

Termin złożenia deklaracji za 2020 r. to 30 kwietnia 2021 r.

  • PIT-16A – karta podatkowa

Deklaracja PIT-16A przeznaczona jest dla podatników rozliczających się w formie karty podatkowej. Ten rodzaj deklaracji jest o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego. Wypełniony formularz składa podatnik opodatkowany ryczałtowo na podstawie karty podatkowej.

Formularz PIT-16A należy złożyć do 01.02.2021 r.

 

Oddzielnie należy pamiętać o rozliczeniach rocznych pracowników – PIT-4R i PIT-11.

  •  Druk PIT-4R stanowi zbiorcze zestawienie podstaw oraz kwot podatku i zaliczek na podatek pobieranych i wpłacanych przez płatnika w danym roku podatkowym.

Termin złożenia deklaracji to 1 luty 2021 r.

  • PIT-11 to informacja o dochodach podatnika, którą otrzymuje zarówno Urząd Skarbowy, jak i podatnik od płatnika. W 2021 roku płatnik zobowiązany jest do przesłania informacji PIT-11 po jednym egzemplarzu do obu tych podmiotów.

Termin przekazania deklaracji PIT-11 do urzędu skarbowego jest do 1 luty 2021 r.